FAUN BLUEPOWER

FAUN – komunalna vozila za čistu budućnost

FAUN BLUEPOWER vozilo za sakupljanje otpada najnovije je u nizu inovacija tvrtke FAUN iz Osterholz-Scharmbeck-a u Njemačkoj.

Istražujući mogućnosti smanjenja potrošnje goriva i energije, kao i smanjenja zagađenja okoliša, FAUN je unazad 15 godina osmislio razne koncepte pogona vozila i nadogradnji, kao što su HYDROPOWER pogon – opremljen hidrauličnim akumulatorom koji se puni putem hidraulične pumpe za vrijeme kočenja, a sakupljena energija se koristi za podizač; E-POWER koncept električnog pogona za nadogradnju i podizač; i DUALPOWER – dizel pogon koji služi za dovoz vozila na područje sakupljanja otpada i koji se pri dolasku na područje gasi, te se prebacuje na električni pogon koji se puni pretvaranjem energije kočenja u električnu energiju. Ovisno o vozilu i pogonu, uštede goriva mogu biti i do 30%, a i emisija štetnih čestica može se smanjiti također do 30%, a pritom su sva ova vozila jako tiha i pogodna za stambene četvrti.

FAUN Bluepower

BLUEPOWER konceptom FAUN je otišao i korak dalje, odmičući se u potpunosti od klasičnog pogona na dizel goriva. 2018. na velikom europskom sajmu komunalnih vozila IFAT, koji se održava svake dvije godine, FAUN je prvi put predstavio koncept i prototip vozila, a 2022. godine se pohvalio realiziranim projektima. Iako je proizvodnja i cijena ovakvog vozila još uvijek skuplja u odnosu na klasičnu opremu i pogon vozila, u FAUN-u su optimistični i dalje rade na optimizaciji i razvoju tehnologija, za koje, vjeruju, da će u budućnosti biti sve dostupnije i jeftinije.

Umjesto dizel motorom FAUN BLUEPOWER vozilo za sakupljanje otpada opremljeno je električnim motorom s baterijskim modulima smještenima ispod kabine vozača, komponentama za upravljanje, hlađenje i razdiobu struje iza kabine vozača, punjačem, modulima s gorivim ćelijama za proizvodnju struje iz vodika te spremnicima za vodik. Struja proizvedena iz vodika prenosi se putem razdjelnika struje u bateriju, elektromotor i PTO. Kao i kod prethodnih koncepata, energija kočenja sakuplja se i pretvara u električnu energiju i također se vraća u bateriju.

Uspjeh prvih vozila pogonjenih na vodik ohrabrili su FAUN da se razvije u lidera u ekonomiji vodika. FAUN sudjeluje na regionalnim i europskim projektima u čijem središtu je razvoj tehnologija vodika, a sve sa željom i namjerom da do 2030. godine proizvode isključivo vozila pogonjena na vodik.

BLUEPOWER je modularan koncept koji se može prilagoditi potrebama korisnika i realnim uvjetima korištenja. Podvozje je Mercedes Benz, marke Econic, a može se birati jedan do četiri spremnika za vodik, kao i jedna do tri gorive ćelije. Podvozje se može prilagoditi raznim nadogradnjama, a energy-management-system upravlja potrošnjom energije ovisno o profilu vožnje i održava potrošnju na minimumu. Spremnici su veličine 4, 8, 12 ili 16 kilograma, a vrijeme punjenja spremnika vodika kreće se oko 5 – 15 minuta, gorive ćelije su modularne s 30, 60 ili 90 kW.

Vodik – energent budućnosti

Vodik ne postoji samostalno u prirodi, pa se mora proizvesti (odvojiti iz spojeva) za što je potrebna energija, no većina lidera u energetskom svijetu slaže se da bi vodik mogao biti energent budućnosti jer ga ima posvuda. Da bi se proizveo vodik potrebna je električna energija (za odvajanje vodika od kisika iz vode putem elektrolize), pa se „čistoća“ vodika definira ovisno o tome o kakvom se izvoru struje radi. Trenutno se u svijetu najviše proizvodi tako zvanog sivog vodika, koji se proizvodi sa strujom iz zemnog plina i prilikom proizvodnje oslobađa se CO2, međutim sve se više radi na tome da se za proizvodnju vodika koriste obnovljivi izvori energije. FAUN i u tom segmentu vodi inovacijsku riječ u komunalnoj branši u Europi. Za proizvodnju zelenog i narančastog vodika, koji su klimatski neutralni, sudjeluje u mnogim inovativnim projektima, kao što su na primjer korištenje struje proizvedene u spalionicama otpada i bio plinskim postrojenjima.

U svijetu u kojem su gospodarenje otpadom i očuvanje energije i okoliša prioriteti FAUN svakako igra veliku ulogu, a njegove vizije daju nadu u čišću budućnost.